Patricia De Landtsheer Auteur
Steaming
Alle rechten voorbehouden Patricia De Landtsheer 2016 ©
Als jij er niet was...     Patricia De Landtsheer  Uitgeverij les îles, 2016, 143 pagina’s – 2 de  druk januari 2017 – recensie Inclusie Vlaanderen   Dit boek mikt op jongvolwassen lezers (16+).   De thema’s die erin aan bod komen: inclusie, pesten en steaming. Een helaas dus zeer actueel boek. De voorbije jaren verschenen er in de media talrijke berichten over gevallen van steaming, een vorm van gewelddadige chantage, die leidde tot zelfmoord van het jeugdige slachtoffer.   Hoofdfiguur is de vijftienjarige Fie. Ze is hopeloos verliefd op haar leraar geschiedenis. Als blijkt dat  haar gevoelens worden beantwoord, stapelen de problemen zich op. Haar klasgenoot Benni, een ontwortelde puber uit een probleemgezin, heeft deze verboden liefde ontdekt en dreigt alles aan de grote klok te hangen. De weg naar afpersing (steaming) ligt wagenwijd open. Nochtans is Fie geen doetje, maar ze zwicht voor Benni’s chantage wanneer hij ermee dreigt haar tweelingzus Dora (Doortje) iets aan te doen. Doortje heeft een verstandelijke handicap, wat van Fie een tweelingzus maakt.   Het verloop van het boek kent veel dramatische gebeurtenissen. Fie wordt door de leider van een motorbende verkracht en haar leraar geschiedenis begint Fie  te ontwijken wanneer hij beseft dat hij het niet kan maken op een leerlinge verliefd te worden.   De auteur schetst met veel empathie de achtergrond van haar personages, waardoor zelfs de slechterik Benni op begrip van de lezer kan lezen. Veel uitleg over de plot van het verhaal gaan we hier niet geven, we willen niemands leesplezier bederven, maar we geven wel mee dat de persoonlijkheid van tweelingzus Door prachtig omschreven werd en dat haar rol op het einde van het boek zelfs doorslaggevend mag worden genoemd. Heel fijn, haast terloops, wordt geschetst hoeveel beslag Door legt op het gezinsleven en op haar tweelingzus. Fie ervaart dit vaak als een rem op haar tienerleven, maar tegelijk kan ze haar zus niet missen. Tweelingzussen hangen sowieso al heel erg aan mekaar. Wanneer één van beide een verstandelijke handicap heeft, voelt de ander zich nog meer betrokken en nog meer beschermend.  Ondanks de zware thematiek is het boek niet deprimerend. De lezer leert eruit dat hoe uitzichtloos de situatie ook is, er steeds hoop is voor slachtoffers, mits die de eerste stap zetten en aan vertrouwenspersonen vertellen wat hen wordt/werd aangedaan. Naast een boek over pesterig en crimineel gedrag is dit dan ook in eerste instantie een boek over liefde in al zijn vormen.   Auteur Patricia De Landtsheer kreeg inspiratie voor dit boek toen haar echtgenoot, politiecommissaris in Brussel, vertelde over een geval van steaming waarvan een tienermeisje van een bemiddeld gezin slachtoffer was. Ze mikt met dit boek ook op (groot)ouders, leraars en jongerenbegeleiders en hoopt op die manier bij te dragen tot het ernstig nemen van het probleem.   Wij van onze kant vinden het prima dat alle (jong)volwassen lezers in dit boek kennismaken met een persoon met een verstandelijke handicap en met inclusie.