Patricia De Landtsheer Auteur
Steaming
Alle rechten voorbehouden Patricia De Landtsheer 2016 ©
Auteurs Patricia De Landtsheer (auteur, inlezer) Uitgegeven door Luisterpunt in 2014 Samenvatting In Frankrijk brandde in 1944 de Waffen-SS het vredige dorpje Oradour-sur-Glane plat, maar een kleine jongen ontsnapt. (samenvatting) Onderwerp Wereldoorlog IIOorlogsverhalenLuisterboeken   Zet op lijstVoeg je eigen commentaar toe Deel op Facebook Deel op Twitter Verstuur via e-mail Mijn Luisterpunt Daisy-boeknummer: 23138 Speelduur: 3:56 AANVRAGEN Recensie NBD Biblion Mirjam Scholten In Frankrijk brandde in 1944 de Waffen-SS het vredige dorpje Oradour-sur-Glane plat. Nagenoeg de hele bevolking werd uitgemoord. Waarom? Werd het dorp verward met de verzetshaard Oradour-sur-Vayres? De auteur werd geraakt door wat Roger Godfrin overkwam. Dit jongetje van nog geen acht overleefde, maar zijn familie niet. De schrijfster heeft zijn verhaal opgetekend, zij het met enige verdichting. Roger, een slim joch, voelt de dreiging van de Duitsers en volgt zijn intuïtie: hij verschuilt zich. Lichtgewond slaat hij op de vlucht. Hij vindt opvang in een kasteeltje, waar hij hoort wat er in Oradour gebeurd is. Tegen beter weten in gelooft Roger dat zijn ouders, zussen en broertje ontkomen zijn en hij gaat terug naar het dorp, ’s nachts, samen met zijn aanhankelijke hondje Bobby. Na een zware vluchtreis vindt Roger ten slotte een nieuw thuis bij familie, maar hij is voor altijd beschadigd. Dit verhaal raakt de lezer, vanwege de historische werkelijkheid en vanwege de invalshoek van een klein kind. Rogers vindingrijkheid en overlevingskunst zijn aandoenlijk, al denkt en spreekt hij soms nogal vroegwijs. Vrij kleine druk. © NBD Biblion