Patricia De Landtsheer
Auteur
Steaming
Alle rechten voorbehouden Patricia De Landtsheer 2016 ©
Zwart Wit Patricia De Landtsheer Uitgever: Les Îles verdeling Epo ISBN: 9789491545535 2017 (theater) Als je voor een ideaal bent gegaan, is het moeilijk te verwerken als je vrijwel onmiddellijk weet dat men je iets heeft voorgelogen. Wat zeg ik? Bedrogen zou beter klinken. Patricia De Landtsheer (1952, Dendermonde) schrijft zowel voor kinderen als volwassenen. In 1983 verscheen haar debuutroman Vluchtheuvel. In 1993 schreef ze Nog even naar Jan, haar eerste jeugdroman. Naast romns schrijft ze ook poëzie. In 2013 verscheen haar 40ste boek, in Doorheen de duisternis het licht, een dichtbundel met een fotoreeks van de laatste kampen in Europa, werkte ze samen met fotograaf Etienne Van den Bulcke om de gruwel van de Holocaust in een serene beschrijving weer te geven. Doorheen de duisternis het licht is een reis naar de overblijfsels van een aantal over Europa verspreide concentratiekampen, zoals zij tot op heden bewaard bleven. Patricia schrijft vooral themaboeken, waarin vaak oorlog en de gevolgen ervan centraal staan. In Zullen we samen schuilen? Een kleine jongen in Oradour brengt de auteur het verhaal van Roger Godfrin, een jongen uit Oradour, die tijdens de Tweede Wereldoorlog weet te ontsnappen aan een vergeldingsactie van de Duitse bezetter Op zaterdag 10 juni 1944. Patricia De Landtsheer kwam in de ban van de tragische geschiedenis van Oradour na een bezoek aan de goed bewaarde ruïnes van het dorp. Daar in het Mémorial trof haar het verhaal van Roger Godfrin. In het Mémorial d'Alsace-Moselle in Schirmeck stond ze oog in oog met de levensgrote foto van de kleine Roger Godfrin. Na een lange zoektocht kwam ze in contact met zijn dochters die de toestemming gaven om het verhaal van hun overleden vader neer te schrijven als een laatste hommage. De authenticiteit geeft toch wel een bijzondere kracht aan dit boek. De personen die deze gruwelijke dingen meemaakten hebben echt geleefd. In de bloemlezing grote & kleine oorlogen neemt ze ons mee naar oorlog over de grenzen en eeuwen heen, zelfs naar het nu van vandaag. Oorlog is dan ook een nooit afnemende worsteling met goed en kwaad. Het theaterstuk Zwart / Wit speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, van de beginjaren tot na de bevrijding, in een niet nader genoemde stad waar het leven van enerzijds de familie Verhoeven-Meylemans en anderzijds de familie Wouters wordt gevolgd. Parallel met de scènes in de huiskamers van de twee families wordt het verhaal afgewisseld met scènes uit een concentratiekamp. De auteur snijdt id dunne boekje zowat dezelfde thematiek aan als Jeroen Olieslaghers in Wil en toont duidelijk aan dat een fanatieke ideologie aan diverse kanten op een gruwelijke manier mensen doet lijden. Patricia De Landtsheer probeert zich heel nauwekeurig in te leven in de mensen die in een oorlogsgebied wonen en het om uiteenlopende redenen heel moeilijk hebben. André Oyen